Påskrifter kan løfte en model fra middelmådig til næsten perfekt.

Selv en model, hvor malearbejdet er udført omhyggeligt og uden fejl, kan et sæt påskrifter give det ekstra hvor man får en næsten fysisk fornemmelse af godt modelbyggearbejde.
Dekaler - som er en slags oversættelse af det engelske "decals" - har sine fordele, hvor de tørre typer "gnubbebogstaver" har deres. Da KM Text ikke fremstiller tørre typer, handler denne vejledning kun om de våde.

Dekaler består af en tynd bærefilm, en slags lak, som man trykker motivet på med blæk, voks, kopitoner eller silketrykfarver. Filmen ligger oven på et eller flere lag klæbestof, som holder det fast til papiret og senere til modellen. Papiret er let at gennembløde med vand og dermed få filmen løs og over på modellen. Nogle typer lim er nemme at opløse andre kan være endda meget svære. Vi tilstræber kun at trykke vore produkter på papir med hurtig gennemblødning og tynd bærefilm. Limen er ret tynd og bærefilmen bliver hurtigt skyllet ren for den, hvis trykket får lov at flyde af, så overfør mærket hurtigt til modellen. Hvis der mellem bærefilmen og modellens overflade bliver fanget en tynd luftfilm taler amerikanerne om "silvering", et uoversætteligt udtryk, som ikke desto mindre siger lige hvad det handler om; det ligner nemlig et "metalliseret" lag under bærefilmen. Næsten alle teknikker til overføring af dekaler tilstræber at undgå denne luftfilm.
Hjælpemidler. Der er to meget nyttige væsker som vil hjælpe gevaldigt på at få et vellykket resultat; afspændingsmiddel og blødgøringsvæske. Vi anbefaler de to produkter fra Microscale Industries: Micro Set og Micro Sol. Afspændingsmidlets vigtigste funktion er at få filmen lagt på plads uden at den river itu. Dup lidt Micro Set på modellen hvor dekalen skal sidde, og efter mærket er ført over fra papiret, kan man med en pensel blidt skubbe det på plads og forsigtigt duppe overskudsvæsken af med en strimmel køkkenrulle. Skulle det blive nødvendigt at flytte mærket igen inden limen tørrer kan man blot tilføre lidt mere væske med en pensel. Hav i øvrigt en pensel til hver væske, ikke fordi de ødelægger hinanden som fx fotofremkaldere, men mere fordi blødgøreren kan gøre mere skade end gavn hvis den bliver brugt for tidligt. Blødgøringsvæske er fortyndet alkohol med lidt andre kemikalier, lad være med smage på fingre der har fået væsker på, og hold altid et rent og ryddeligt arbejdsfelt til dit dekalarbejde.
Min metode, trin for trin: Modellens overflade skal være glat, altså malet med enten blank maling eller lakeret med en blank lak. Forsøger man at sætte dekaler på en matlakeret model er man selv ude om problemerne…! Lakér modellen der hvor dekalerne skal påføres, glem ikke vangerne i undervognen, og lakér så bagefter med mat vandbaseret lak som afslutning.
Find en flad beholder, ikke for dyb (så bliver arbejdsbordet ikke så vådt når man vælter den) og lang nok til at den rummer det længste stykke papir der skal dyppes. Et par små pensler til væskerne og en til at skubbe rundt med. En lille stabel foldede stykker køkkenrulle, hvor man har revet et par 1-2 cm brede strimler af (det kan som regel lade sig gøre i én retning) eller evt. et par papirlommetørklæder til dupning af overskudsvæske. Et nyttigt værktøj er en synål sat fast i en ¼ tomme trædybel. En fin broderesaks til at klippe dekalerne ud med er uundværlig, Fiskars model er lidt for stor, men prøv evt. på et loppemarked. Saksen skal være skarp. Brug en pincet med glatte flader, riller risikerer man nemt at rive filmen med, og nok så vigtigt: Den skal ligge godt i hånden så man ikke får krampe af at holde forsigtigt på bærepapiret. En stump ¾ tomme bræt med to huller boret i til væsker og et lille hul til at stikke saksen ned i når man ikke bruger den er godt. Man kan også bygge sig en "redskabsklods" med rum til alle værktøjerne.
Udskæring: Klip mærket ud så tæt på trykket som du kan. Mange af vore sæt er sat op så man kan nøjes med at klippe en blok af tekst ud, men er det fx til undervognen, vil det typisk skulle gøres i små bidder af gangen. Man kan også skære dem ud. Klip kun et mærke ud af gangen.
Fugtning: Brug destilleret vand, det pletter næsten ikke og vil også være nemmere at arbejde med i det hele taget. Hold mærket med din pincet - evt. i hjørnet - og dyp det i vandet ca 15-20 sekunder. Se ovenstående angående dyppetider. Dup mærket lidt af ved at lægge det på et stykke køkkenrulle. Efter ca 20-30 sekunder, længere ved større mærker, skulle det være begyndt at løsne sig. Tag mærket op igen med pincetten og læg det mellem tommel- og pegefinger på en anden hånd. Forskyd de to fingre en anelse mod hinanden, og mærket er nu smuttet en smule ud over kanten på papiret. På meget små mærker kan det være svært at gøre, men efter mange forsøg med andre metoder kan jeg selv kun bruge denne måde. Og mine fingre hører ikke til de små.....
Påsætning: Hold bagpapiret med pincetten ned mod modellen og hold mærket fast mod modellen med en pensel eller tandstikker eller andet der ikke ridser mærket. Træk bagpapiret forsigtigt væk under mærket. Pas på med knappenåle uden en holder, de smutter af og til med ridser som resultat. I stedet for Micro Set kan man også bruge lidt vand på modellen, hvis mærket skal svømmes på plads. Sug noget af vandet væk med en spids strimmel køkkenrulle, og hvis mærket lægger sig pænt ned i brædderiller eller hen over stolper, kan man suge resten væk. Skal der rettes op på noget skal det gøres nu, da limen begynder at virke når vandet suges væk. Dup lidt vand langs kanten af mærket, (brug evt. en plasticpipette - kan fås i velassorterede hobbybutikker) og flyt det på plads. For megen retten op kan gøre limen noget tynd og mærket begynder at krølle op ret let, når det sker. Sørg for ordentlig belysning og mulighed for god understøtning af hænderne når du arbejder, så går det også nemmere med påsætningen.
Blødgøring: Mærket kan være trykt på nok så tynd en film, og man er nok så omhyggelig med at duppe vand væk, mærket kan ikke helt af sig selv krybe ned i brædderiller og hen over sidestolper. Lakken som mærket er trykt på kan dog manipuleres en del, og det bruger man blødgører til. Væsken gør lakken så smidig at den kan strække sig hen over stolperne og suge sig ned i brædderiller. Et blødgjort mærke er derfor meget skrøbeligt, faktisk så skrøbeligt at det overhovedet ikke må røres mens væsken fordamper. Brug en ordentlig pensel til arbejdet, en af mårhår fx -se evt i forretninger med kunstner-artikler. En god pensel taber ikke hårene og de forbliver bløde selv efter megen brug. Dup blødgøringsvæsken på mens mærket endnu er en smule fugtigt efter påsætningen. Pensl en smule på overfladen og lad væsken suge sig ind under mærket ved at røre en dyppet pensel ved kanten. Undgå at mærket svømmer i væske. Virkningen er ret omgående. Ca 2-5 sekunder maks. inden man ikke længere kan røre ved mærket uden at ødelægge det. Mærket kan godt finde på at krølle en smule i overfladen eller ligefrem få bølgegang i overfladen, men det er helt normalt og ikke grund til bekymring, mærket vil glatte sig ud når væsken fordamper. Når mærket er helt tørt, inspiceres det for små luftbobler med en lup, og boblerne prikkes ud med en nål. Mere blødgører duppes på de prikkede bobler. Jeg har været ude for rigtig gamle mærker med ret tyk bærefilm som ikke lod sig tæmme af en gang; 4 eller 5 gange blødgører med tørring ind i mellem og enkelte måtte jeg skære filmen op i brædderillerne og duppe blødgører på for at få filmen ned i bunden af rillerne (Hampli Q-vogn med Williams-påskrifter).
Problemer: Mærker kan af forskellige årsager give nogen irriterende problemer ved påsætningen. Opbevar fx ikke mærkerne for varmt eller koldt, stuetemperatur er ideelt. Opbevar dem også i den pose du købte dem i. Der har været situationer hvor min erfaring ikke var nok og jeg måtte improvisere mig frem. Under udstillingen i Valby-hallen 2002 skulle jeg som demonstration sætte mærker på en postvogn i skala 0, altså 1:45 og dermed ret store mærker. Dørnumre og selve litra og nummerblokken gik fint, men det blev alvorligt da jeg begyndte på teksterne langs undervognen. Fra designerens side var de forskellige dele sat op i blokke, nemt og enkelt. Men efter fugtningen faldt mærkerne simpelthen fra hinanden. Heldigt nok bestod stumperne af hele linier eller rammer med tekst, men de førhen så nemme blokke måtte jeg bygge op med øjemål på vognsiden. Uheldigt nok var jeg begyndt at duppe blødgører på nogle af stumperne før det blev rigtigt galt så her måtte jeg virkelig handle hurtigt med rent vand og køkkenrulle og vaske/fortynde blødgøreren nok til at det ikke blev et helt grimt resultat. Hvis Du har en mistanke om at mærkerne vil falde fra hinanden kan du give dem et lag dekalfilm fra MicroScale. Produktet er det samme som bærefilmen, men kan altså males på en overflade. Kan fås i nogle hobbyforretninger under navnet Liquid decal film (hed tidligere "superfilm").
Gamle dekaler, f.eks. dem Nyboder Hobby solgte fra Long's overskud er ofte blevet noget gule i bærefilmen og jeg har hørt at man prøve at sætte dem i et sydvendt vindue en dag eller to hvor det så skulle blege filmen noget! Jeg kører for tiden et forsøg med dette, hvor jeg prøver forskellige fabrikater af dekaler; Williams, Foreningen Toget's specialark og de gamle Long-dekaler.